Wystawa „The Ark” inauguruje otwarcie nowej siedziby Krupa Gallery w Londynie. Zaproszeni do udziału w wystawie artyści eksplorują motywy wspólnoty, podróży i transformacji.
Wystawa „The Ark” prezentowana w nowej przestrzeni Krupa Gallery w Londynie, niegdyś mieszczącej historyczny pub Pakenham Arms, czerpie z bogatej przeszłości tego miejsca jako tętniącego życiem centrum społecznego. Przez ponad stulecie było ono miejscem spotkań, celebracji i wytchnienia – kulturowym punktem odniesienia, gdzie spotykali się zarówno miejscowi, jak i przyjezdni. Teraz, przekształcając się w galerię, przestrzeń ta staje się pretekstem do zadania pytań o idee wspólnoty oraz korzenie człowieczeństwa.
Rozszerzając swój zasięg terytorialny, program Krupa Gallery na 2025 rok będzie sprzyjał dialogowi między dwoma lokalizacjami. Niczym portal czasoprzestrzenny, działania galerii we Wrocławiu i Londynie będą się płynnie przenikać, często zagłębiając się w unikalny kontekst każdego z tych miejsc. Z ćwierćwieczem XXI wieku za nami wchodzimy w czas pełen zarówno retrospekcji i nostalgii, jak i nowych początków. Ta dwoistość rezonuje w pracach osób artystycznych, które zaprosiliśmy do współpracy w tym roku – eksplorują one tematy czasu, zmieniającej się cielesności oraz inwazyjnej działalności człowieka w skali globalnej i indywidualnej.
Wystawa ucieleśniająca nowy początek symbolicznie inauguruje tę przestrzeń niczym uroczyste wodowanie statku. Tytułowa arka rezonuje obrazami przejścia: wejściami, przejściami, portalami. Prezentowane prace przywołują ethos pubu jako miejsca wspólnoty, stając się symbolicznym punktem na mapie nieustannej podróży ku relacjom, samopoznaniu, przekształcaniu wartości i kwestionowania gatunku ludzkiego. Artystki i artyści konfrontują bowiem widza z kontrastem pomiędzy pierwotnym, a industrialnym, ludzkim, a mitycznym, kreując pełne sprzeczności hybrydyczne byty i świat w którym człowiek, jakiego wyobrażamy sobie współcześnie – nie jest najważniejszą istotą żywą. Wystawa stwarza przestrzeń do wielowymiarowej refleksji nad płynnością płci, ciał, relacji, miejsc i momentów, w których ścieżki życiowe oraz relacje międzygatunkowych wspólnot przenikają się i nakładają, zacierając czasoprzestrzeń i terytorium.
zdjęcie: Paweł Baśnik, „Hybrid (4)”, 50x40cm, 2024