Logo Krupa Gallery
Wystawy
28.09—13.10.2023
Adres: ul. Foksal 11, Muzeum Wolnej Białorusi
Kurator: Antoni Burzyński
Otwarcie wystawy w ramach Warsaw Gallery Weekend 2023
godziny otwarcia wystawy w trakcie WGW: 11:00—19:00
następnie od środy do soboty: 13:00—19:00
dzięki uprzejmości Muzeum Wolnej Białorusi
 
Paweł Baśnik - Talassa, 2023 Paweł Baśnik - Talassa, 2023 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nowy świat, który być może jeszcze nie istnieje, jest już obecny w naszych myślach – wychyla się z nich w snach, odruchach i konstrukcjach myślowych, już dostosowujących się do tego co oczekiwane. Cykl malarski Pawła Baśnika porusza się w obszarze lęków późnego antropocenu, obaw związanych z końcem jednych form życia i wizualności a początkiem innych. 

Rewolucja cyfrowa zachwiała ustabilizowanym w kulturze „zachodniej” dychotomicznym podziałem na naturę i kulturę. Wytworzyła obawę przed – niezdefiniowanym do końca, ale już wyczekiwanym – światem cyfrowym, oraz nowy rodzaj „cyfrowej” wizualności. 

We wpisujących się w nurt posthumanistyczny pracach, Paweł Baśnik znajduje dla tych zjawisk analogie w luźnych nawiązaniach do antycznych motywów przemiany i płynności przejścia między światem ludzi i natury. Interesuje go status hybrydy, zmieszania porządków i przekroczenia. Jednocześnie na płaszczyźnie malarskiej konfrontuje dwie tradycje wizualne – klasycznej tradycji malarskiej, oraz nowej, powstającej, estetyki cyfrowej. 

Obrazy Pawła Baśnika opowiadają o przyszłości na poziomie uczuć i wyobrażeń. Nie jest to projekt podejmujący próbę wykorzystania narzędzi artystycznych do tworzenia spekulacji o ambicjach naukowych. Artysta pracuje na płaszczyźnie kodów kulturowych, wizualności i obrazowania.  

Kurator: Antoni Burzyński

Paweł Baśnik (ur.1992)

Wrocławski malarz, którego prace nawiązują do tematyki mortualnej oraz wątków historiozoficznych. W swoich najnowszym cyklu, odwołując się do antycznych motywów przemiany opowiada o umierającej biosferze przeradzającej się w nowe stechnicyzowane formy życia. Wizualność jego obrazów rozciąga się między przedmodernistycznym sposobem myślenia o obrazie a współczesną cyfrową ikonosferą.

Laureat wielu nagród artystycznych, między innymi plebiscytu ,,Warto” Gazety Wyborczej, III nagrody oraz nagrody Magazynu Szum na 44 biennale malarstwa Bielska Jesień, oraz nagrody ,,Emocje” przyznawanej przez Radio Wrocław Kultura.

Poza indywidualną pracą twórczą, Paweł Baśnik związany jest z licznymi projektami artystycznymi. Jest współzałożycielem kolektywu malarskiego Bezimienny (insta: @bezimiennyart) oraz grupy artystycznej Kościół Nihilistów (insta: @thenihilistchurch).

pawelbasnik.pl

 

Wybrane wystawy indywidualne:

2022 Ostatni Ludzie, Krupa Gallery, Wrocław

2019 Emerging Lines, Kunstraum Potsdamer, Berlin

Wybrane wystawy zbiorowe:

2023 Hiperprzestrzeń, Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa
2022 Niepokój przychodzi o zmierzchu, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

2022 Tricking Time, Holden Garage, Berlin2022 Potęga wyobraźni, Rondo Sztuki, Katowice

2022 W głębi obrazu II, Muzeum Narodowe Wrocław

2021 Biennale Malarstwa Bielska Jesień, BWA Bielsko Biała

2021 Psychopomp, Ossolineum Wrocław

2021 Z tej nocy będzie serce, Muzeum Współczesne Wrocław

2021 Ciotka Kena, Lokal 30, Warszawa

2020 Pole Bitwy, BWA Bielsko-Biała

2020 Wiosna na osiedlu Bema, Galeria Arsenał, Białystok

2020 XIII konkurs Gepperta, BWA Wrocław Główny, Wrocław

2019 Młode Polskie Malarstwo, Muzeum Narodowe w Gdańsku

wydarzenia towarzyszące:
KONCERT FISCHERLE
we współpracy z Avant Art
28.09, godz. 20.00
CZY SZTUCZNA INTELIGENCJA ZASTĄPI ARTYSTÓW? SZTUKA W CZASACH UCZENIA MASZYNOWEGO
wykład Marcina Kamińskiego
12.10, godz. 18.00
Rozwój sztucznej inteligencji stawia pod znakiem zapytania ludzki monopol na kreatywność i tworzenie sztuki. Czym jest kreatywność i czy może być realizowana na maszynach? Jak sztukę definiują komputery? Czy da się ją zaprogramować? Czy możliwe jest tworzenie sztuki przez agentów nieludzkich? Te pytania odsyłają nas do czasów przedwojennych, kiedy to Walter Benjamin publikuje esej „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej” – i po raz pierwszy poszukuje cech charakterystycznych sztuki tworzonej przez maszyny. Reprodukcja i dalsze przetworzenia – na przykład kolaż – prowadzą do kultury remiksu – tak charakterystycznej dla drugiej połowy XXw. Kultury remiksu jest drugą falą, technik reprodukcyjnych: Warhol i obrazy z obrazów, King Tubby i pierwsza muzyka z fragmentów innej muzyki. W ten krajobraz kultury remiksu, otoczony bezkresnymi połaciami danych – wkracza Sztuczna Inteligencja. Dołącza się do ogólnego trendu, wytwarza własne przetworzenia, własne kolaże, generuje na podstawie konwokacyjnego widzenia obejrzanych obrazów – nowe zestawy pikseli, nowe cyfrowe obrazy.

Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o wystawach i wydarzeniach