Zapraszamy na podwórko Ruska 46, gdzie realizowany jest projekt w ramach Sceny Artystycznej 21. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Midnight Show to wystawa-seans, która zaczyna się punktualnie o północy, a o pierwszej rano gaśnie, by następnego wieczoru rozpocząć się znowu.
To już piąta odsłona Midnight Show (poprzednie odbyły się w latach 2013–2016), który przygotowuje BWA Wrocław z okazji festiwalu Nowe Horyzonty. Przez dziewięć wieczorów seanse wystawowe zaczynają się w momencie, w którym dobiegają końca ostatnie projekcje filmowe w kinach. Medium tegorocznej edycji jest neon – środek ekspresji głęboko zakorzeniony zarówno w kinematograficznej ikonografii, jak i w przestrzeni miejskiej tworzącej scenografię seansu życia nocnego.
Na Midnight Show V: więcej światła! składają się dwie premierowe realizacje zaprojektowane przez Monikę Drożyńską i Michała Frydrycha, które ujrzą światło… nocne na neonowym podwórku zlokalizowanym przy Ruskiej 46. To tam mieści się outdoorowa Galeria Neon Side eksponująca pokaźną kolekcję historycznych, wrocławskich neonów. Na potrzeby projektu o północy (na godzinę) wszystkie one zgasną i ustąpią miejsce rozpisanemu na dwie neonowe instalacje seansowi Midnight Show. Można więc powiedzieć, że jest on rozpięty między aktem zapalania i gaszenia świateł, między figurami wiedzy i tajemnicy, oświecenia i jego antytezy – wejścia w mrok, a także (mówiąc językiem kinematograficznym) między planszą tytułową i napisami końcowymi, ponieważ koniec każdego spektaklu jest zawsze wstępem do następnego.
Neon prowadzi nas w stronę pejzażu nowoczesności, kultury pop, reklamy, społeczeństwa spektaklu. Uwodzi dekoracyjnymi walorami, apetycznie sztuczną aurą. Jest miejskim mirażem – i jednocześnie kryje w sobie potencjał perswazyjnego komunikatu. Pokrewny jest kinu, które także oscyluje między snem na jawie a budzeniem publiczności do uczestnictwa w publicznych debatach. Tę podwójną naturę medium neonu i kina pragniemy podkreślić w ramach Midnight Show.
Spektakl neonu – podobnie jak seans filmowy – potrzebuje ciemności, którą może rozświetlić. Idąc tym tropem, odwołujemy się do pojęcia oświecenia, przywołując w tytule ostatnie słowa Johanna Wolfganga Goethego: „Więcej światła!”. Powtarzamy je w momencie, w którym idee oświeceniowe, czyli przekonanie o uprzywilejowanej roli rozumu w procesach poznania czy też w konceptach organizacji społeczeństwa i w dyskursie politycznym chwieją się pod naporem spiskowych teorii, pseudonauki i alternatywnych faktów. Zwycięstwo światła nie jest nieuniknione ani jednoznaczne – podobnie zresztą jak postać Goethego, człowieka oświecenia i jednocześnie prekursora romantyzmu. Nawet w jego ostatnie przesłanie wpisana jest ambiwalencja: poeta słowa te wypowiedział na łożu śmierci, odchodząc w ciemność. Niektórzy twierdzą wręcz, że nie powiedział wówczas „mehr Licht!” [więcej światła], lecz „mehr nicht” [więcej nic].
Midnight Show został stworzony jako platforma dialogu medium wystawy z parametrami, które określają doświadczenie kinematograficzne. Montaż, dramaturgia, sekwencja zdarzeń, projekcja, światło, ciemność oraz czas to niektóre z narzędzi i figur, które pożyczamy ze świata kinematografii po to, by zaangażować je w tworzenie wystawy-jako-seansu, filmu-bez-filmu z artefaktami sztuki obsadzonymi w rolach głównych. Piąta edycja rozgrywa się między formułą flash backu i sequelu projektu.