Logo Krupa Gallery
Wystawy
26.97.2019-11.08.2019

Panorama horyzontalna. Kodry

wernisaż: 26.07.2019, g. 19.00
miejsce: TIFF Center
kurator: Stach Szabłowski
partnerzy: 19. MFF Nowe Horyzonty, Miasto Wroclaw, TIFF Center
dni i godziny otwarcia: 27.07 – 11.08.2019, 14.00 – 22.00
wydarzenia towarzyszące: Q&A z artystką: 30.07, g. 19.00; 6.08, g. 19.00

fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 
fot. Alicja Kielan fot. Alicja Kielan 

Na festiwalu filmowym ogląda się filmy; Kasia Kmita ogląda festiwal – i pokazuje go na wystawie „Panorama horyzontalna. Kodry”. Artystka wypełnia ekspozycję jedną, epicką pracą. Mieszczą się w niej epizody z historii Nowych Horyzontów, festiwalowe miejsca, sytuacje i przeżycia. Tworząc wizerunek festiwalu Kmita łączy ze sobą róże artystyczne tradycje. Posługuje się techniką wycinanki, która swoje korzenie ma w sztuce ludowej i jednocześnie pracuje z konwencją heroicznego obrazu-panoramy, narrację buduje zaś za pomocą narzędzi pochodzących ze świata komiksu i filmu. „Panorama horyzontalna. Kodry” to kunsztowny obraz czasoprzestrzeni Nowych Horyzontów, na których filmowe opowieści przeplatają się z doświadczeniem społecznym w fenomen miejskiego folkloru.

To oczywiste: festiwal sam w sobie jest spektaklem, mieszczącym w sobie jak szkatułkowej opowieści, inne spektakle: seanse, sytuacje międzyludzkie, sytuacje imprezowe, dyskusje o życiu toczącym się na ekranie i rozmowy o życiu toczącym się wokół kina. To także specyficzny układ psychogeograficznych współrzędnych, terytorium rozciągające się między salami projekcyjnymi, a foyer, bufetem, a ulicami po których biegnie się aby zdążyć na projekcję, między kinem, a klubem festiwalowym w Arsenale i wszystkimi innymi knajpami, w których pije się i gada po seansach: od Mleczarni po Karavan, i od Odrapanego po Surowca. W festiwal zamieszane są fikcje, dokumenty, miejsca, smaki i zapachy; festiwal to złożona konstrukcja, która swój wymiar kulinarny, polityczny, oczywiście również erotyczny.

Wielowymiarowości festiwalu nie da się zamknąć w zwykłym kadrze, więc Kasia Kmita tworzy panoramę; jesteśmy przecież we Wrocławiu.
Historyczne panoramy poświęcane były tematyce batalistycznej; „Panorama racławicka”, jedną z największym wrocławskich atrakcji artystycznych, nie jest wyjątkiem. Czerpiąc z konwencji monumentalnego malarstwa, Kasia Kmita zatrzymuje na potrzeby swojej pracy szeroki kąt widzenia, przestrzenność oraz fabularną i znaczeniową pojemność klasycznej panoramy, zrywa jednak z jej heroiczną poetyką.
Można powiedzieć, że to zerwanie jest podwójne.

Po pierwsze uczestniczenie w festiwalu filmowym nie jest aktem heroizmu, tylko przyjemnością. I można dodać, że Kasia Kmita, która jest wrocławianką i od lat uczestniczką Nowych Horyzontów, stworzyła rodzaj hommage nie tylko dla samego festiwalu, lecz również dla przyjemności brania w nim udziału.

Po drugie, Kmita posługuje się kodrą – techniką zaczerpniętą z kultury ludowej. Kodra to unikalny rodzaj wielowarstwowej, figuratywnej wycinanki rozwiniętej przez mieszkanki ziemi łowickiej pod koniec XIX wieku. Tematem tradycyjnej kodry były przede wszystkim obyczaje, rytuały i święta. Kmita angażuje tę technikę do obrazowania współczesnego, wielkomiejskiego tematu, ale pozostaje wierna duchowi jej tradycji. Festiwal również ma swoją obyczajowość, jest świętem i rytuałem, fenomenem miejskiego folkloru.

Mówi się, że festiwal to szczególna, żywa instytucja, którą współtworzy publiczność. Kasia Kmita wprowadza tę myśl w czyn. Wierna uczestniczka festiwalu i wrocławska artystka, dosłownie tworzy swój festiwal – panoramiczny obraz Nowych Horyzontów, zjawiska rozgrywającego się na pograniczu filmowej fikcji, miejskiej przestrzeni i społecznej rzeczywistości.

 

Prasa:

Girls Room: http://www.girlsroom.pl/zycie/7854-ciecie-kasia-kmita-obserwuje-festiwal-nowe-horyzonty

Magazyn Szum: https://magazynszum.pl/kazde-wydarzenie-ma-swoja-plastyke-panorama-horyzontalna-kodry-kasi-kmity/

Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o wystawach i wydarzeniach

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności