Kodra, technika, w której Kasia Kmita realizuje prace z wystawy „Foyer”, pochodzi z tradycji kultury ludowej. Figuratywna łowicka wycinanka służyła do przedstawiania ważnych zdarzeń z życia wspólnoty, takich jak święta i rytuały. Kmita używa jej jako narzędzie tworzenia wizualnych zapisów współczesnego życia społecznego. Kmita łączy zainteresowanie kodrą z fascynacją kinem i możliwościami jakie stwarza użycie kinematograficznego języka w kreowaniu nieruchomego obrazu.
Jeżeli spojrzeć na prace Kasi Kmity jak na formę non-camerowego filmu, to trzeba by mówić o „kinie” paradokumentalnym. Wszystkie przedstawione tu postaci i sceny zostały przez artystkę zobaczone, zapamiętane i odtworzone w technice wycinanki.
„Foyer”, jest kontynuacją projektu „Panorama horyzontalna”, który artystka pokazała podczas MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu w 2019 roku.
Bohaterką tamtej wystawy była publiczność festiwalu. Artystka przedstawiała ludzi, których połączyła potrzeba wspólnego przeżywania filmowych obrazów.
Nową wystawę Kmita umieszcza w foyer kina Muranów. To wnętrze zajmuje szczególne miejsce w emocjonalnej topografii warszawskich kinomanek i kinomanów. Muranów jest instytucją będącą ośrodkiem i symbolem kultury filmowej. Jego foyer stanowi przedsionek sal projekcyjnych, w których filmów się nie konsumuje, lecz się je przeżywa.
W tym szczególnym foyer Kmita inscenizuje seans przed seansem. Z figuratywnych wycinanek buduje wielowątkową instalację. Narracja wystawy opowiedziana jest językiem organizowanym przez kinematograficzną gramatykę. Montaż, cięcie, kadr, zbliżenie.
Przewodniczką w tej opowieści jest postać Bohaterki, która migruje między kolejnymi scenami. Wszelkie podobieństwo do osób i zdarzeń jest zamierzone i nieprzypadkowe, akcja przenosi się z miejsca na miejsce, postaci są z życia wzięte, nie wyłączając fikcyjnej Bohaterki, która jest porte parole autorki.
Kasia Kmita (ur. 1972)
absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, w Polsce i za granicą. Nagradzana w polskich i zagranicznych konkursach malarskich.
W 1996 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki “Promocje `96”. W 1998 w „Konkursie im. Eugeniusza Gepperta” otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2006 roku za serię prac łączących elementy polskiego folkloru i popkultury została nagrodzona naBiennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”. Nagrodzona wyróżnieniem magazynu “Łossskot” dla najciekawszych postaci kultury 2007 roku. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011r., 2017r.).
W swojej twórczości posługuje się skrupulatnie dopracowaną formą wycinanki. W barwnych kompozycjach artystka zawiera spostrzeżenia na temat współczesnej kultury, trendów i stylu życia. Uważnie obserwuje przemiany zachodzące w społeczeństwie, analizuje pragnienia i mechanizmy rządzące zachowaniem i psychiką człowieka.
www.kasiakmita.com
www.kodry.kasiakmita.com
Prasa:
Vogue.pl: https://www.vogue.pl/a/kasia-kmita-miasto-w-wycinance
Contemporary Lynx: https://contemporarylynx.co.uk/it-is-the-act-of-watching-itself-that-brings-me-the-greatest-pleasure-an-interview-with-kasia-kmita
Magazyn Szum: https://magazynszum.pl/foyer-kasi-kmity-w-kinie-muranow/