Logo Krupa Gallery

Wiktoria

(English) Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body (English) Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body 
Imprint-Sculptures, cyklu “The Study of Traces”, 2022, Kamienie-septaria, stal, 96x34x34 cm / 96x34x34 cm Imprint-Sculptures, cyklu “The Study of Traces”, 2022, Kamienie-septaria, stal, 96x34x34 cm / 96x34x34 cm 
Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body 
Mobile Stones, cyklu “The Study of Traces”, 2020, obiekt, kamień: tygrysie oko, 15x7x0,8 cm Mobile Stones, cyklu “The Study of Traces”, 2020, obiekt, kamień: tygrysie oko, 15x7x0,8 cm 
Z cyklu “Sparks”: "The squad of nine killed and eight wounded" (1), z serii The Golden Collages, based on a picture from soldier’s mobile phone, 2015-2016, druk atramentowy, płatki złota, 90x112 cm Z cyklu “Sparks”: "The squad of nine killed and eight wounded" (1), z serii The Golden Collages, based on a picture from soldier’s mobile phone, 2015-2016, druk atramentowy, płatki złota, 90x112 cm 
Z cyklu “Sparks”: "Fire (1), Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 90x112 cm Z cyklu “Sparks”: "Fire (1), Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 90x112 cm 
Z cyklu “Sparks”: "Appartment after bombardment, Novotoshkivs’ke, Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 45x55 cm Z cyklu “Sparks”: "Appartment after bombardment, Novotoshkivs’ke, Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 45x55 cm 
Z cyklu „Short Flashes”, 2013-14 Z cyklu „Short Flashes”, 2013-14 
Z cyklu “The Study of Traces", "Mimosa", ciało, mimoza, wierzba płacząca, fotografia, 2019 Z cyklu “The Study of Traces", "Mimosa", ciało, mimoza, wierzba płacząca, fotografia, 2019 
Z cyklu “Labirinto”: Latina, Lazio, Włochy, 2017, druk atramentowy, wymiary zmienne Z cyklu “Labirinto”: Latina, Lazio, Włochy, 2017, druk atramentowy, wymiary zmienne 
Z cyklu “Labirinto”: Wycięta kartka pocztowa z Latina do wydrukowania w różnych wymiarach i zamocowania na lustrze, 2019 Z cyklu “Labirinto”: Wycięta kartka pocztowa z Latina do wydrukowania w różnych wymiarach i zamocowania na lustrze, 2019 

Wiktoria (ur. 1991) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na kierunku Sztuka Mediów.

W swojej pracy najczęściej używa fotografii, wideo, kolażu. Ostatnio rozwija projekty związane z rzeźbą, wytwarzaniem obiektów, śladów, efemerycznych obrazów. Jej prace nawiązują̨ do obecnych wydarzeń́, portretują̨ społeczeństwo i jednostkę̨. Charakteryzuje je nielinearna i fragmentaryczna narracja, często oparta na strzępach rozmów, obrazów i rytuałów oraz zebranych staroci.

W 2015 roku, jej projekt fotograficzny Short Flashes – portrety przemokniętych chińskich cyklistów – uzyskał nagrodę̨ Oskar Barnack Leica Newcomer. Foto-książka projektu została wydana przez Bemojake w 2016 roku, w Londynie i nominowana do Deutsche Börse Photography Foundation Prize oraz Author’s Book Awards, Festival Rencontres.

Między 2014 a 2016 rokiem Wiktoria pracowała nad serią Sparks – wielowarstwowym portretem wojny na Ukrainie. Projekt ten został nagrodzony m.in. podczas Festiwalu Fotografii Rencontres d’Arles 2018 nagrodą Prix Madame Figaro oraz Public Choice Discovery Award.
Sparks – projekt wykorzystujący fotografię, wideo, kolaż i instalację – był także prezentowany na licznych wystawach solowych, m.in. w Muzeum Fotografii w Rydze, Biurze Wystaw w Warszawie, Villi Perochon w Niort, na Miesiącu Fotografii w Krakowie, festiwalu Rencontres d’Arles oraz Jimei X Arles w Xiamenie.

Od 2017 roku Wiktoria pracuje we Włoszech nad serią Labirinto, stawiając pytanie o wpływ architektury na poglądy mieszkańców miast zbudowanych przez faszystów i sytuację tamtejszych imigrantów.

Jej najnowsze działania korzystają̨ z form performatywno-rytualnych, aby przenieść widza z doznania fizycznego, w doświadczenie transcendentalne. Obiekty „do-dotykania” pozwalają odwiedzającym na wykonanie własnego rytuału, który ulecza z „amnezji natury”.

Prace Wiktorii znajdują się w kolekcjach oficjalnych oraz prywatnych m.in: Fundacji Antoine de Galbert, Muzeum Sztuki w Grenoble; festiwalu Rencontres de la photographie, Arles; Fundacji François Schneider, Wattwiller; Fundacji les Treilles w Paryżu; Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Mieszka oraz pracuje w Lublinie i Paryżu.

www.wiktoriawojciechowska.com

Press:

New York Times
Gallery Talk
Kolekcja Antoine de Galbert Foundation / Musée de Grenoble, France
The Calvert Journal

Dostępne prace

Aurora
Wiktoria
Aurora
Herbarium I, Juniper II,
Wiktoria
Herbarium I, Juniper II,
Herbarium I, Anise
Wiktoria
Herbarium I, Anise
Herbarium I, Estragon II
Wiktoria
Herbarium I, Estragon II
Herbarium II, Rosemary
Wiktoria
Herbarium II, Rosemary
Herbarium II, Vicia
Wiktoria
Herbarium II, Vicia
Herbarium II, Chamomile
Wiktoria
Herbarium II, Chamomile
Herbarium II, Mint
Wiktoria
Herbarium II, Mint

Wystawy

WGW 2024: performance Gdybym była kamieniem, nosiłabym siebie
Wiktoria
WGW 2024: performance Gdybym była kamieniem, nosiłabym siebie
TRACES: Open Call na udział w wideo-performansie
Wiktoria
TRACES: Open Call na udział w wideo-performansie
Iskry
Wiktoria
Iskry

Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o wystawach i wydarzeniach