Logo Krupa Gallery

Wiktoria

(English) Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body (English) Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body 
Imprint-Sculptures, cyklu “The Study of Traces”, 2022, Kamienie-septaria, stal, 96x34x34 cm / 96x34x34 cm Imprint-Sculptures, cyklu “The Study of Traces”, 2022, Kamienie-septaria, stal, 96x34x34 cm / 96x34x34 cm 
Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body Imprint Sculptures. Wearable, 2023-2024, carved raw stone bands stripes chains body 
Mobile Stones, cyklu “The Study of Traces”, 2020, obiekt, kamień: tygrysie oko, 15x7x0,8 cm Mobile Stones, cyklu “The Study of Traces”, 2020, obiekt, kamień: tygrysie oko, 15x7x0,8 cm 
Z cyklu “Sparks”: "The squad of nine killed and eight wounded" (1), z serii The Golden Collages, based on a picture from soldier’s mobile phone, 2015-2016, druk atramentowy, płatki złota, 90x112 cm Z cyklu “Sparks”: "The squad of nine killed and eight wounded" (1), z serii The Golden Collages, based on a picture from soldier’s mobile phone, 2015-2016, druk atramentowy, płatki złota, 90x112 cm 
Z cyklu “Sparks”: "Fire (1), Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 90x112 cm Z cyklu “Sparks”: "Fire (1), Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 90x112 cm 
Z cyklu “Sparks”: "Appartment after bombardment, Novotoshkivs’ke, Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 45x55 cm Z cyklu “Sparks”: "Appartment after bombardment, Novotoshkivs’ke, Donbass (war zone)", Ukraina, wiosna 2015, druk atramentowy, 45x55 cm 
Z cyklu „Short Flashes”, 2013-14 Z cyklu „Short Flashes”, 2013-14 
Z cyklu “The Study of Traces", "Mimosa", ciało, mimoza, wierzba płacząca, fotografia, 2019 Z cyklu “The Study of Traces", "Mimosa", ciało, mimoza, wierzba płacząca, fotografia, 2019 
Z cyklu “Labirinto”: Latina, Lazio, Włochy, 2017, druk atramentowy, wymiary zmienne Z cyklu “Labirinto”: Latina, Lazio, Włochy, 2017, druk atramentowy, wymiary zmienne 
Z cyklu “Labirinto”: Wycięta kartka pocztowa z Latina do wydrukowania w różnych wymiarach i zamocowania na lustrze, 2019 Z cyklu “Labirinto”: Wycięta kartka pocztowa z Latina do wydrukowania w różnych wymiarach i zamocowania na lustrze, 2019 

Wiktoria (ur. 1991) ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na kierunku Sztuka Mediów.

W swojej pracy najczęściej używa fotografii, wideo, kolażu. Ostatnio rozwija projekty związane z rzeźbą, wytwarzaniem obiektów, śladów, efemerycznych obrazów. Jej prace nawiązują̨ do obecnych wydarzeń́, portretują̨ społeczeństwo i jednostkę̨. Charakteryzuje je nielinearna i fragmentaryczna narracja, często oparta na strzępach rozmów, obrazów i rytuałów oraz zebranych staroci.

W 2015 roku, jej projekt fotograficzny Short Flashes – portrety przemokniętych chińskich cyklistów – uzyskał nagrodę̨ Oskar Barnack Leica Newcomer. Foto-książka projektu została wydana przez Bemojake w 2016 roku, w Londynie i nominowana do Deutsche Börse Photography Foundation Prize oraz Author’s Book Awards, Festival Rencontres.

Między 2014 a 2016 rokiem Wiktoria pracowała nad serią Sparks – wielowarstwowym portretem wojny na Ukrainie. Projekt ten został nagrodzony m.in. podczas Festiwalu Fotografii Rencontres d’Arles 2018 nagrodą Prix Madame Figaro oraz Public Choice Discovery Award.
Sparks – projekt wykorzystujący fotografię, wideo, kolaż i instalację – był także prezentowany na licznych wystawach solowych, m.in. w Muzeum Fotografii w Rydze, Biurze Wystaw w Warszawie, Villi Perochon w Niort, na Miesiącu Fotografii w Krakowie, festiwalu Rencontres d’Arles oraz Jimei X Arles w Xiamenie.

Od 2017 roku Wiktoria pracuje we Włoszech nad serią Labirinto, stawiając pytanie o wpływ architektury na poglądy mieszkańców miast zbudowanych przez faszystów i sytuację tamtejszych imigrantów.

Jej najnowsze działania korzystają̨ z form performatywno-rytualnych, aby przenieść widza z doznania fizycznego, w doświadczenie transcendentalne. Obiekty „do-dotykania” pozwalają odwiedzającym na wykonanie własnego rytuału, który ulecza z „amnezji natury”.

Prace Wiktorii znajdują się w kolekcjach oficjalnych oraz prywatnych m.in: Fundacji Antoine de Galbert, Muzeum Sztuki w Grenoble; festiwalu Rencontres de la photographie, Arles; Fundacji François Schneider, Wattwiller; Fundacji les Treilles w Paryżu; Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Mieszka oraz pracuje w Lublinie i Paryżu.

www.wiktoriawojciechowska.com

Press:

New York Times
Gallery Talk
Kolekcja Antoine de Galbert Foundation / Musée de Grenoble, France
The Calvert Journal

Wystawy

WGW 2024: performance Gdybym była kamieniem, nosiłabym siebie
Wiktoria
WGW 2024: performance Gdybym była kamieniem, nosiłabym siebie
TRACES: Open Call na udział w wideo-performansie
Wiktoria
TRACES: Open Call na udział w wideo-performansie
Iskry
Wiktoria
Iskry

Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o wystawach i wydarzeniach