Logo Krupa Gallery

Kateryna Lysovenko

Kateryna Lysovenko, Untitled, 2022, collection of Ukrainian Museum of Contemporary Art Kateryna Lysovenko, Untitled, 2022, collection of Ukrainian Museum of Contemporary Art 
Lysovenko Self Portrait in old Austrian Garden Lysovenko Self Portrait in old Austrian Garden 
Kateryna Lysovenko Untitled 2022 watercolor, paper, 40x30 cm 2023 Kateryna Lysovenko Untitled 2022 watercolor, paper, 40x30 cm 2023 
Kateryna Lysovenko Self Portrait with children, acryl, canvas, 150_180 cm 2023, Kateryna Lysovenko Self Portrait with children, acryl, canvas, 150_180 cm 2023, 
Kaleidoscope of Histories 2, Zwolle, Museum de Fundatie, 2023, photo Beatrice von Bormann Kaleidoscope of Histories 2, Zwolle, Museum de Fundatie, 2023, photo Beatrice von Bormann 
Garden, solo exhibition, Territory of Terror Museum, Lviv, 2021 Garden, solo exhibition, Territory of Terror Museum, Lviv, 2021 
Kaleidoscope of Histories, Ukrainian Art 1913-2023, Albertinum, Staatliche Kunstsammlungen, curators Tatiana Kochubinskaya and Masha Isserlis, Dresden, Germany, 2023 Kaleidoscope of Histories, Ukrainian Art 1913-2023, Albertinum, Staatliche Kunstsammlungen, curators Tatiana Kochubinskaya and Masha Isserlis, Dresden, Germany, 2023 
Kateryna Lysovenko, Odesa, acrylic, canvas, 2022, private collection Kateryna Lysovenko, Odesa, acrylic, canvas, 2022, private collection 
Goodbye, East! Goodbye, Narcissus!, EKKM, Tallin, Estonia Goodbye, East! Goodbye, Narcissus!, EKKM, Tallin, Estonia 

Kateryna Lysovenko jest ukraińską artystką pracującą w Wiedniu. Posługuje się przede wszystkim malarstwem, korzystając również z rysunku, tekstu i malarstwa monumentalnego.

Jej prace skupiają się badaniu relacji między ideologią a malarstwem oraz powstawaniu i funkcji obrazu ofiary we sztuce i polityce. Jednym z najczęściej używanych przez środków jest figura Innego, Obcego. Wachlarz odniesień z których korzysta rozciąga się od tradycji antycznej do współczesnych wydarzeń. Kateryna Lysovenko postrzega malarstwo, jako język, który może podlegać instrumentalizacji lub wyzwoleniu.

Od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę jej prace stały się jednymi z najbardziej rozpoznawalnych obrazów ukraińskiego doświadczenia i postawy. Jednocześnie jej refleksja historyczna i artystyczna ma charakter uniwersalny, humanistyczny.

Prace Kateryny Lysovenko znajdują się kluczowych publicznych kolekcjach, między innym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Museum of Contemporary Art w Kijowie oraz Ludwig Museum w Budapeszcie.
Brała udział w wystawach m.in. w Albertinum Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Augarten Contemporary/Kyiv Biennale, Ludwig Museum, Stadtmuseum Berlin, Rotor, Kunstmuseum Lentos, PinchukArtCentre.

 

CV >>>

Prasa

Artforum, review by Maximilian Lehner

New York Times

The Washington Post

Financial Times

Gazeta Wyborcza Białystok

Village Voice

Improper Walls, Interview by Justina Špeirokaité

Art At Time Like This

Secondary Archive

Eurozine

Wystawy

Tam, gdzie ruiny rosną jak kwiaty albo dziecięce ciało
Kateryna Lysovenko
Tam, gdzie ruiny rosną jak kwiaty albo dziecięce ciało

Zapisz się do naszego newslettera!
Otrzymuj informacje o wystawach i wydarzeniach